Sejarah Bahasa Arab dan Penyebarannya Di Dunia ( Global Excellent )

Global Excellent,--Bahasa Arab merupakan sebuah bahasa terbesar dari segi jumlah penutur dalam keluarga bahasa Semitik. Bahasa ini muncul dari daerah yang sekarang termasuk wilayah negara Arab Saudi. Bahasa ini berkaitan dengan bahasa Ibrani dan bahasa Aramia. Bahasa-bahasa ini dituturkan di seluruh Dunia Arab, manakala Bahasa Arab Piawai diketahui di seluruh Dunia Islam.

Bahasa Arab Modern berasal dari Bahasa Arab Klasik yang telah menjadi bahasa kesusasteraan dan bahasa liturgi Islam sejak sekitar abad ke-6. Skrip Arab ditulis dari kanan ke kiri.

Bahasa Arab telah memberi banyak kosa kata kepada bahasa lain dari dunia Islam, sama seperti peranan Latin kepada kebanyakan bahasa Eropa. Semasa Zaman Pertengahan bahasa Arab juga merupakan alat utama budaya, terutamanya dalam sains, matematik, dan falsafah, yang menyebabkan banyak bahasa Eropah turut meminjam banyak kata darinya.

Al-Qur'an ditulis dalam Bahasa Arab, mengingat nabi penyebar agama Islam Pertama kali berasal dari Arab. Arab Kristian, Oriental Yahudi Mizrahi, dan mazhab lebih kecil seperti Iraq Mandaean.

Mayoritas Muslim di dunia kurang yang berbicara tentang bahasa Arab. Mereka kebanyakan hanya tau tulisan Arab dari soolat. Bahkan, kebanyakan mengetahui makna dari ayat yang di bacanya.
Belajar bahasa Arab sudah menjadi salah satu bahasa yang banyak di pelajari dan bahkan di beberapa negara sudah dimasukan kedalam kurikulum pendidikan. Bahasa Arab begitu penting untuk di ketahui dan di pelajari oleh umat muslim. Karena, Al-Quran menggunakan Bahasa Arab. Dengan memahami bahasa Arab, pembaca Al-Quran jadi lebih dapat menyerap makna dan arti yang di kandung pada tiap-tiap ayat AL-Quran.

Contact Us

Formulir Kontak

Nama

Email *

Pesan *